Monday, May 12, 2008

Burung - Burung Di Jendela

Burung - Burung Di Jendela merupakan sebuah cerpen tulisan Zahari Affandi yang mengaitkan watak orang tua dan penyakit asma. Watak utama, Pak Utih terpisah dari anak isteri oleh keadaan dan dia ditemani oleh anak saudaranya, Fariza, sewaktu terlantar sakit diserang penyakit lelah.

Fariza teringat Ventolin inhaler yang selalu digunakan oleh Pak Utih apabila lelahnya datang menyerang sudah kehabisan, cepat-cepat Fariza bangun dari kerusi dan serentak dengan itu jugalah si pipit yang meniti di atas kaca terkejut lalu terbang tetapi si gembala kerbau yang enak memadu asmara di dahan mangga terus lena dalam pelukan.
Sebelum keluar, Fariza jenguk sebentar ke bilik Pak Utih, orang tua itu sedang nyenyak tidur. Setiap kali Pak Utih bernafas ada satu bunyi halus keluar dari kerongkongnya seperti bunyi si didik merindui ibunya yang mati disambar helang. Bunyinya amat mengerikan!

...............................

Apabila sudah siap di atas meja, Fariza masuk ke bilik. Fariza toleh kiri dan kanan, Pak Utih tidak ada, katilnya pula kelihatan begitu kemas, bantal disusun dengan rapi, begitu juga selimut dilipatnya dan diletak di hujung kaki. Fariza membuka almari tempat Pak Utih selalu menyimpan kain bajunya, almari juga kosong, yang tinggal cuma ada dua tiga helai kot lama dan tali leher yang sudah hitam-hitam warnanya.

..............................


Fariza terduduk ke lantai, seluruh anggotanya terasa lemah, mukanya dihumban ke katil lalu menangis.

No comments: