Thursday, June 12, 2008

Interview Katak




Assalamualaikum.
Waalaikumsalam






Cerah betul cuaca hari ini, ya?
Awak perli saya ke?




Tapi kenapa Puan memakai payung?
Saya ada penyakit kulit, tak boleh terdedah lama sangat. Saya dah datang interview ni pun awak patut bersyukur. Tak payahla nak pedas-pedas dengan saya.

Oh, iya ke? Puan dah pergi berubat?
Sudah. Saya dah usaha bermacam-macam, pergi berurut, pergi hospital. Tapi kulit saya memang sensitif.

Puan berubat di mana ya?
Di hospital la. Awak berubat di mana? Kat fun fair ke?

Boleh terangkan serba sedikit tentang diri Puan?
Nama saya katak. Saya berasal dari berudu. Rumah saya terletak di bawah tempurung dekat area Keramat.

Kenapa Puan duduk bawah tempurung?
Sebab kulit saya sensitif la. Awak ni bahalul ke apa?

Tapi di bawah tempurung, minda Puan tersekat, tak banyak yang boleh dilihat dan dipelajari. Puan terkongkong. Puan tak boleh melihat dunia.
Nak buat apa saya melihat dunia? Saya kan katak. Kalau saya melihat dunia, pun saya nak buat apa? Nak tulis travelogue ke?

Mungkin juga. Apa salahnya? Atau Puan boleh menulis memoir.
Awak ni tak betul agaknya. Hidup saya dari zaman berudu ke zaman katak sekejap aja. Memoir saya nanti panjangnya dua mukasurat setengah. Baik la saya duduk aja bawah tempurung. Tak stress. Lagipun sekarang macam-macam masalah sosial: ragut la, samun, pecah rumah etc.

Apa makanan kegemaran Puan?
Spaghetti.

Spaghetti?
Spaghetti, lalat dan bangkai.

Ada makanan Itali lain yang Puan suka?
Saya juga suka makan pizza dan agas.

Apa perancangan Puan untuk tahun baru ni?
Saya berhasrat untuk bertelur lebih banyak tahun ni. Supaya keturunan saya lebih besar, dan untuk bertelur banyak, saya pun boleh menikmati lebih banyak hubungan seksual.

Ha?!
Maafkan saya. Saya sedikit gersang waktu ini. Awak ni solo ke?

Saya tak tahu katak melakukan hubungan seksual.
Habis tu awak fikir macamana kami membiak? Mitosis?

Takutlah saya nak teruskan interview ni.
Awak ada penyakit genetik tak?

No comments: