Saturday, May 16, 2009

Yang Terpendam (Bhgn I)


Sewaktu mengemas album-album lama tempohari, pandanganku tertampan pada potret-potret wajahnya. Beberapa ‘pose’ yang agak menarik segera menambat perhatian. Sesekali apabila terpandangkan potret wajahnya, hatiku terdetik seketika. Seorang gadis dengan senyum memikat. Semacam ada satu kekesalan menghimpit perasaan.

Alangkah bodohnya diri ini. Kenapa kini baru terkenang-kenang dan tercari-cari? Diri tak ubah seperti mengejar bayang-bayang. Kenapa tidak sedari dulu lagi merapatinya sekerap mungkin dan cuba mencari peluang berterus terang? Dulu aku kerap menghindarkan diri darinya. Tiap kali bersua aku akan cuba mengelak. Aku diselubungi perasaan malu yang begitu menebal setiap kali dia muncul di depan mata. Kini setelah tiada sebarang berita mengenai dirinya, aku pula seakan diserang sindrom gila bayang.

Dia seperti kebiasaannya, dengan senyum lebar menggoda, berdiri di samping Zack, di sebelah Jamil, duduk berdekatan Khalid. Tiada satu pun ‘pose’ antara aku dan dia. Aku hanya memainkan peranan sebagai jurufoto, perakam gambar-gambar mereka. Gambar-gambar itu tetap kemas menarik, tersimpan utuh di dalam album. Setiap carik kenangan berkaitan dirinya begitu berharga.

Dia memang seorang yang menawan dari segala segi; tingkah lakunya, paras rupa, percakapan juga personaliti. Tutur katanya lembut dan dia disenangi oleh semua. Tubuh badannya agak sederhana, dengan ketinggian yang juga sederhana. Rambutnya sedikit keriting, selalu dibiarkan lepas ke paras bahu dan kadang-kadang diikat rapi, menyerlahkan lagi kecantikannya sebagai seorang gadis timur yang anggun.....

No comments: