Thursday, July 23, 2009

Irisan - Irisan Mimpi (II)


Emak tidak pernah menyalahkan abah. Dia sedar hati yang telah berpenghuni sukar untuk diisi. Jadi emak menelan jiwanya dan saya tahu emak tidak pula terlalu menagihkan abah. Dia mendapat abah sebagai darah dan daging. Mereka bercumbu bermesra mendapatkan saya tetapi emak lebih cemburu, hati abah untuk perempuan lain. Jadi emak setelah bertahun-tahun berasa iri belajar untuk berpuas hati yang dia dapat merasai seorang lelaki hebat tetapi gagal memiliki batini.

Sukma abah ada di Kuching.

Ada bersama saya. Saya sedari secara amat tidak sengaja setelah penuh berteka-teki dengan makcik yang amat misteri itu. Saya pulang dari mengajar dan terlihatkan makcik menanti di pintu dengan wajah lesi dan sayu.

Mengapa aku terlalu bodoh tidak menyedari yang Hasan telah datang semula. Dia pecah tangis. Lama. Makcik terjelepok di atas tangga membiar saya bingung sementara. Gambar abah di tangannya menjadi jawapan.

Aku sayangkan Hasan. Laut yang telah memisahkan kami. Aku tidak tahu bagaimana untuk mencari dia di Kedah. Aku tidak tahu, aku tidak tahu... aku tidak pernah keluar dari kampung ini, apatah lagi untuk ke Semenanjung.

Emak, mestikah saya menerima dia? Perempuan yang telah mengurung abah selama ini hingga emak merana cinta. Kurungan kasih.

Makcik tambah tersedu bila diberitahu abah telah tiada. Peninju yang sudah mencuri hati dan mimpinya telah pergi. Memang abah bukan Muhammad Ali tetapi saya pasti makcik tidak berhenti bangga walau sedetik pun akan kekasihnya itu.

Saya jadi simpati kepada setiap watak. Makcik tidak pernah memiliki jasad abah tetapi dia bertuah punyai hati lelaki itu. Emak tidak pernah menguasai sukma suaminya tetapi dia beruntung punyai tubuh abah. Abah seolah-olah paling terganjar tetapi sebenarnya abah yang paling derita. Dia tidak dapat apa-apa. Siapa kata bagi seorang lelaki cinta hanyalah suatu peristiwa? Bagi abah cinta adalah emosi.

No comments: