Tuesday, November 17, 2009

Cebisan Memori (III)

Sebuah pengumuman mengejutkan aku dan penumpang - penumpang yang lama dibuai mimpi. Rupanya kami telah pun berada di ruang angkasa Malaysia, tanahair tercinta. Pesawat akan mendarat tidak lama lagi. Hatiku melonjak kegembiraan. Kesabaranku benar-benar teruji. Aku tersenyum sendiri.

“Ada sesiapa yang menanti?” tanya Daniel seakan dapat membaca isyarat mindaku. Aku mengangguk pantas.

“Orang tersayang?” tanyanya lagi. Aku anggukkan kepala lagi, tersipu - sipu. Malu pula rasanya padanya. Tapi Daniel segera faham dan berkata, “Tahniah!” Aku menyambut huluran tangannya. “Bienvenue en Malaisie et Bon voyage!” ucapku padanya.

Pesawat telah pun mendarat di luar sedarku. Para penumpang mula bangun dari tempat duduk masing-masing. Mereka segera mengambil beg masing-masing untuk dibawa keluar. Aku mengambil beg sandangku dan beratur menunggu giliran menuju pintu keluar pesawat.

“Welcome home, Sir!” ucap seorang pramugari mesra sebaik aku melepasinya untuk menuruni tangga yang sedia menanti di pintu. Sebuah bas sedia menanti untuk membawa sejumlah penumpang ke Balai Ketibaan. Penumpang bersesak-sesak di dalam bas menyebabkan aku hilang pengawasan ke mana perginya jiran sepenerbanganku tadi.

Di Balai Ketibaan, aku menunggu kemunculan beg-beg pakaianku dengan iringan debaran. Aku khuatir ke tempat lain pula singgah begku itu. Mujurlah, akhirnya mataku terpandang dua buah beg muncul dibawa oleh escalator. Sebaik aku meninggalkan Balai Ketibaan, sepasang mataku ligat mencari. Dua buah beg bersaiz besar kutarik ke hulu ke hilir. Orang yang kucari belum muncul lagi. Di mana si dia? Terlupakah dia? Mustahil! Surat telah kulayangkan tiga minggu sebelum kepulangan. Atau warkah itu tidak menemui pengirimnya?

“Good morning, Sir! Can I help you?” suara seseorang kedengaran menyapa. “Do you need a taxi?” Dia menyambung pertanyaannya. Aku geleng - gelengkan kepala macam orang dungu. Tawar hati aku hendak menjawab pertanyaannya. Pelik sebab tidak disapa dengan bahasa Melayu. Mungkin muka aku pun dah bertukar iras Mat Saleh dek terlalu lama di perantauan.

Jam menunjukkan waktu telah pun menjangkau 7:30 pagi. Mungkin masih terlalu awal untuk si dia menyusul kedatanganku. Mungkin dia baru siap berkemas dan dalam perjalanan untuk menemuiku. Aku segera mencari mana - mana kedai yang mungkin menjual kad telefon. Belum sempat langkah kuatur, cuping telingaku ditampan suara seseorang.

“Yan! Kau nak ke mana tu?” Dan di hadapanku berdiri gagah seorang teman, Rizal. Dia segera menjabat tanganku. Si dia tunduk membisu di sisi Rizal.

“Yan, kami berdua sekarang suami isteri,” Rizal segera menunjuk ke arah si dia. Bagai nak gugur jantungku mendengar pengakuan Rizal secara mendadak itu. Mulutku melopong menelan hakikat. Azila mengelek seorang bayi comel. Apakah aku ini sedang bermimpi? Aku tertanya - tanya sendiri.

“Maafkan aku, Yan,” bisik Rizal ke telinga. Tangan kirinya memegang erat bahuku. Dia seperti merasa bersalah terhadapku. “Akan aku jelaskan segala-galanya nanti…” bicara Rizal tersekat. Apakah maknanya bicaranya itu? Aku menjadi semakin bingung. Ini bukanlah berita yang aku harapkan sebaik menjejak kaki ke tanahair.

“Jom, kita balik dulu. Family kau dah lama tunggu!” ajak Rizal lantas menunjuk arah jalan keluar padaku.

“Abang Sufian, maafkan Ila,” ucap Azila menahan sebak. Aku segera mengalihkan pandangan. Kucapai kasar kesemua begku dengan kedua belah tangan. Kakiku segera melangkah. Tak akan kubiarkan mereka meneruskan permainan ini.

Aku ingin berlari pantas meninggalkan Rizal dan Azila tetapi beg - beg yang menjadi bebanan membataskan kudrat. Aku akan belajar menempuh hidup baru. Hidup tanpa angan - angan indah yang telah sering benar kuukir sebelumnya. Aku tidak ingin menangis. Aku tidak akan bersedih. Aku akan segera ke desa kelahiran untuk mencium tangan suci ibu. Tentunya kasih ibu yang menanti keseorangan di desa lebih tulus, murni dan suci. Kata orang, manusia adalah makhluk yang pelupa. Semoga aku dapat segera melupakan episod kusut masai di negara orang dan raut Azila yang kini kepunyaan orang lain.


1 comment:

cat said...

love this..