Thursday, March 11, 2010

Di Persimpangan Kenangan (I)


Awan kelabu berarak berat. Suasana alam bagaikan di sumpah menjadi muram. Segala-galanya hilang seri. Segala-galanya hilang punca. Yang ada hanyalah keriuhan hujan menyimbah bumi. Megah menguasai alam.Dari balik tingkap, Siti melihat keganasan hujan. Rakus menyimbah bumi, hanyalah untuk menyegarkan kembali alam yang sekian lama terkurung dengan debu dan kehangatan. Itulah aliran alam.

Siti menghela nafas panjang. Saat itu dirasakan seolah-olah alam juga turut mengerti perasannya. Mengerti hatinya. Setelah sekian lama. Setelah lebih 9 tahun, kini nama Riezman wujud kembali dalam dairi memorinya. Nama jejaka yang penuh dengan persoalan. Nama yang pernah memberi suatu kenangan buat dirinya.

Masih jelas, seolah-olah bagaikan semalam dia melangkah masuk ke kelas 4P1. Di saat kakinya menapak masuk, beberapa siulan nakal dari pelajar lelaki menyambutnya. Siti hanya tersenyum malu. Matanya lapang memandang wajah-wajah yang bakal menjadi classmatenya. Dan matanya terhenti pada wajah tampan di bahagian belakang kelas. Siti melemparkan senyuman. Tapi, tanpa apa-apa reaksi, wajah itu terus mengalihkan pandangan ke luar tingkap. Sombong! gerutu hati Siti.

" Okay kelas, hari ni kita ada pelajar baru...", lantang Cikgu Radi membuat pengumuman. Kemudian, guru muda lepasan UKM itu memberi peluang untuk Siti memperkenalkan dirinya. Setelah menarik nafas dalam, Siti pun mula bersuara.

" Err... nama saya Siti Farain, panggil saya Siti aje. Saya baru berpindah dari Pekan, Pahang. Dan...". Tenang Siti memperkenalkan dirinya. Sesekali, matanya memandang ke bahagian belakang kelas.

Nyata, wajah tampan itu tak sedikit pun berminat mendengar tentang dirinya. Siti hanya menjeling geram. Alah, dia ingat aku syok kat dia kot!! Boleh jalan la!!

"Riezman, sebelah awak tu kosong kan..?", Cikgu Radi bersuara, sebaik saja Siti selesai menjawab soalan-soalan perkenalan dari classmate barunya. Siti memandang kearah pelajar yang bernama Riezman . Wajah tampan di bahagian belakang kelas, hanya mengangguk kecil.

"Siti, tempat awak di sebelah Riezman ", kata-kata dari Cikgu Radi disambut dengan sorakan riuh dari pelajar-pelajar 4P1. Tapi, hati Siti memberontak. Tak ingin dia
duduk sebelah Riezman. Sombong! Perasan!

" Pewwitt!!! couple baru!", " Man, dapat makwe baru!!". Suara-suara sumbang di celah keriuhan pelajar 4P1. Muka Siti merah menahan malu di hari pertama. Tapi dilihatnya Riezman tetap tenang. Seolah-olah tiada apa yang berlaku. Jejaka itu tetap memandang keluar tingkap, tanpa apa-apa reaksi. Di saat Siti duduk di tempat barunya pun, Riezman tetap membatu. Dingin!

2 comments:

hana said...

Suka tengok daun tu :)
RK, carikan satu boleh ? :)

RKSFB said...

jom carik kat kebun :)