Friday, August 01, 2008

Memento : For Those Who have Memory Problem

Kepada sesiapa yang dah terbiasa tengok filem-filem cliche ala Hollywood tu, cuba sesekali ubah seleksi movie anda.

Apa kata tengok filem "Memento" (kena beli DVD & tengok banyak kali sebab filem ni complicated sikit). Filem ni dari genre psychological thriller yang ditulis dan diarahkan oleh Christopher Nolan, pengarah yang sekarang meletup dengan "Dark Knight".

"Memento" ni kos dia low budget je sebenarnya, dalam USD4.5 juta. Disiapkan pada tahun 2000. Tapi kutipan waktu tayangan mencecah hingga USD40 juta (sekarang sure dah lebih dari jumlah tu).

Ceritanya berkisar watak seorang penyiasat insuran, Leonard Shelby (lakonan hebat Guy Pearce) yang memburu seorang lelaki yang dia yakin dah rogol & bunuh wife dia. Masalahnya dia ada "Anterograde amnesia" atau lebih kurang "short term memory loss".

Maka Leonard pun menggunakan pelbagai cara untuk mengatasi masalah daya ingatannya (guna gambar, nota, tatoo untuk rekodkan maklumat berkenaan dirinya sendiri dan pembunuh yang diburunya).

Penceritaan "Memento" berpecah pada dua cabang: satu dalam gambar warna, satu lagi dalam bentuk hitam putih. Mungkin untuk membezakan antara realiti penyisatan Leonard (dalam
reverse chronological order) dan scene perbualan telefon (dalam chronological order).

Sebenarnya "Memento" bukan untuk ditonton, tapi dihayati. Setiap scene dan dialog mengandungi info yang akan membantu kita memahami jalan ceritanya. Pada sesiapa yang pernah melalui episod kehilangan seseorang, mungkin filem ini untuk santapan minda anda.






"Some Memories Are Best Forgotten"

No comments: