Saturday, August 23, 2008

Mencapai Matlamat Semudah ABCD

"Biasanya orang yang takut impian besar adalah orang yang tidak ada ABU : Always Believe in Urself. Bila anda berpegang pada ABU, segala impian anda yang besar pun anda tidak akan rasa takut."

Menurut Abang Abu di dalam Mentor Jutawan, untuk mencapai impian kita sebenarnya adalah semudah ABCD. Macamana pulak tu?


A itu adalah Aim. Ada orang yang tiada aim (matlamat), ada juga yang banyak sangat aim. Matlamat kena satu, kerana selalunya ramai orang yang mempunyai terlalu banyak matlamat.

"When you have no goal or too many goals, you go nowhere."

B pula adalah Believe, iaitu percaya akan matlamat kita. Ramai yang mempunyai impian besar tetapi tidak mencapainya kerana kurang kepercayaan pada kebolehan diri sendiri. Thomas Edison mencuba mencipta lampu beratus kali kerana beliau percaya dengan matlamatnya.

C adalah Courage. Berani untuk apa? Mungkin berani untuk gagal. Kita tidak perlu takut jika kita membuat sesuatu tetapi ianya gagal atau tak menjadi. Kita perlu berani menghadapi kegagalan dan berubah!

D pula Do it! Kalau nak duit kena do it. Kalau nak capai sesuatu, kita kena lakukan sesuatu. Jangan berhenti sehingga kita mencapai apa yang kita inginkan.

"If I hear, I forget; If I see, I remember; If I do, I make it my own."

No comments: